Forum Forum Modelarskie Strona Główna Forum Modelarskie
www.dioramy.fora.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PWS A 1:48 żywica "Resin"

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum Modelarskie Strona Główna -> Lotnictwo - Galeria
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RH
FORUMOWICZ
FORUMOWICZ


Dołączył: 04 Mar 2009
Posty: 692
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/1
Skąd: KRAKÓW
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 13:16, 18 Lis 2011    Temat postu: PWS A 1:48 żywica "Resin"

[b]PWS A 1:48 w barwach 122 EM ,2 PL Kraków 1932

Krotka historia samolotu (przedruk z internetu)
Samolot PWS-A, chociaż stanowił tylko przejściowe rozwiązanie braków sprzętowych w polskim lotnictwie myśliwskim lat dwudziestych, okazał się konstrukcją trwałą, udaną i lubianą przez pilotów. W historii lotnictwa polskiego zapisał się jako wyposażenie jednostek pierwszej linii, jak również przez długie lata sprzęt do szkolenia pilotów, a także jako samolot pierwszego polskiego lotniczego zespołu akrobacyjnego – „Trójki Bajana”.Samolot ten był wlaściwie licencyjnym samolotem Avia BH-33

W roku 1929 polskie władze wojskowe zakupiły prawa do produkcji licencyjnej BH-33, którą powierzono Podlaskiej Wytwórni Samolotów, gdzie typ otrzymał oznaczenie PWS-A („A” jak Avia). PWS-A nie był jednak zwykłym powieleniem pierwowzoru, ale dostosowano go do wymagań Departamentu Aeronautyki MSWojsk. Zmian konstrukcyjnych było ok. 18, m.in wprowadzono podwozie z amortyzacją olejowo-powietrzną zamiast sznurów gumowych, mniejszą busolę oraz przygotowano miejsce do zamontowania radiostacji. W latach 1929-30 wyprodukowano serię 50 egzemplarzy PWS-A.
Zastosowanie w lotnictwie polskim

W roku 1930 samoloty te zostały wprowadzone na wyposażenie niektórych eskadr myśliwskich, m.in 121, 122 i 123 eskadry 2 pułku lotniczego w Krakowie. Samoloty te służyły w pierwszej linii do 1933 r., a w niektórych eskadrach do 1935 r., a następnie zostały przeniesione do eskadr treningowych poszczególnych pułków oraz centralnej eskadry treningowej. Warto odnotować że na samolotach PWS-A latał zespół akrobacyjny, słynna „Trójka Bajana” pod dowództwem kpt. Jerzego Bajana, której skład stanowili też kpr. Stanisław Macek i kpr. pil. Karol Pniak. Zespół ten dawał pokazy figur wyższego pilotażu wykonywanych przez trzy samoloty połączone taśmami z chorągiewkami. O trwałości konstrukcji PWS-A (a pewnie i o sympatii pilotów do tego samolotu) świadczy fakt, że w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Dęblinie oraz w Szkole Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu samoloty te służyły do nauki akrobacji jako III typ szkolny aż do 1939 r.

Konstrukcja

PWS-A był jednomiejscowym samolotem myśliwskim w układzie dwupłata o konstrukcji drewnianej. Kadłub drewniany kratownicowy, o przekroju prostokątnym, kryty sklejką. Skrzydła o obrysie prostokątnym , konstrukcji drewnianej ,kryte płótnem, usztywnione słupkami i cięgnami. Stateczniki o pokryciu ze sklejki, stery kryte płótnem. Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Bristol Jupiter IV o mocy 420 KM, chłodzony powietrzem. Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe Vickers E, kal. 7,9 mm

Dane techniczne

Rozpiętość 8,9 m
Długość 7,0 m
Wysokość 2,8 m
Powierzchnia nośna 21,8 m2
Masa całkowita 1324 kg
Prędkość maksymalna 242 km/h
Pułap 6000 m
Zasięg 450 km





















Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
crustian
FORUMOWICZ
FORUMOWICZ


Dołączył: 03 Lut 2011
Posty: 313
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/1
Skąd: Inowrocław-Hohensalza/Arrasate-Mondragon
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:24, 20 Lis 2011    Temat postu:

Za czysty zbyt ładnie zrobiony i nie ma się do czego przyczepić... Nie wstawiaj więcej galerii bo mi się już kadzić nie chce Wesoly Wesoly Wesoly

Na forum zaczynamy z wielkiej litery./Kondikass


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RH
FORUMOWICZ
FORUMOWICZ


Dołączył: 04 Mar 2009
Posty: 692
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/1
Skąd: KRAKÓW
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:35, 20 Lis 2011    Temat postu:

crustian napisał:
za czysty zbyt ładnie zrobiony i nie ma się do czego przyczepić... Nie wstawiaj więcej galerii bo mi się już kadzić nie chce Wesoly Wesoly Wesoly

Niema sprawy ,będzie jedne forum mniej do obsłużenia Wesoly :twisted:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lukas-h
FORUMOWICZ
FORUMOWICZ


Dołączył: 21 Cze 2007
Posty: 1423
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/1
Skąd: prawie Cz-wa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 18:06, 03 Gru 2011    Temat postu:

Wstawiaj , wstawiaj! Tyle, że teraz będziemy grymasić i krytykować...za bardzo nie wiem tylko co. Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum Modelarskie Strona Główna -> Lotnictwo - Galeria Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin