|
Forum Modelarskie www.dioramy.fora.pl
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kerkej
FORUMOWICZ
Dołączył: 02 Sty 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1
|
Wysłany: Czw 0:49, 14 Lut 2013 Temat postu: 7tp w skali 1/16 RC od podstaw. |
|
|
Witam
Mam na imię Krzysztof jestem nowym użytkownikiem forum. Chciałbym przedstawić budowę modelu czołgu 7tp.
Nie ukrywam że pomysł kiełkował we mnie od dłuższego czasu. Ale jakoś tak wychodziło ze nigdy nie miałem czasu nad realizacją tego pomysłu. Model buduję na podstawie modelu kartonowego wydawnictwa WAK w skali 1:25 odpowiednio przeskalowanego na skalę 1:16. Materiałem jaki wykorzystam będą płyty poliestyrenowe gr. 1-5 mm, blacha z puszek, szpilki itp.
Model wyposażę w aparaturę RC z czołgu Sherman w skali 1:30 Heng Longa. Myślałem o wyposażeniu go w aparature z czołgów w skali 1:16 ale gabaryty 7tp uniemożliwają realizację tego pomysłu.
No a teraz nutka historii:
Konstrukcja czołgu 7TP była polskim rozwinięciem brytyjskiego czołgu Vickers E, którego licencję zakupiła Polska. Czołg został zatwierdzony do produkcji wiosną 1935 roku. W porównaniu z czołgiem Vickers, 7TP miał mocniejszy silnik wysokoprężny i był jednym z pierwszych na świecie czołgów wyposażonych w tego rodzaju silnik[3] (obok czołgów japońskich tego okresu)[4]. Takie rozwiązanie było znacznie bezpieczniejsze, niż stosowane powszechnie w tamtym okresie silniki benzynowe, ze względu na mniejszą łatwopalność oleju napędowego. Zmiany układu napędowego pociągnęły za sobą zmianę sylwetki czołgu, wóz otrzymał też nieco grubszy pancerz. Pierwsze 24 czołgi wyprodukowano w przejściowym wariancie dwuwieżowym. Ostateczny wariant jednowieżowy miał armatę przeciwpancerną 37 mm Bofors w wieży opracowanej przez firmę Bofors. Brak jest pewnych danych dotyczących liczby wyprodukowanych czołgów. Podaje się często liczbę 139 sztuk jako stan czołgów 7TP przed wojną, lecz według zestawienia J. Magnuskiego, wyprodukowano 132 seryjne czołgi ogółem (w tym 11 oddanych już we wrześniu 1939) oraz co najmniej 4 prototypy (ze zwykłej stali)[5]. Czołgi były produkowane przez Państwowe Zakłady Inżynierii w zakładach w Ursusie.
Państwowe Zakłady Inżynierii wykonały również jeden lub dwa prototypy udoskonalonej wersji 7TP pod nazwą 9TP, z grubszym opancerzeniem (do 40 mm) i mocniejszym silnikiem CT1D[6] (zdaniem J. Magnuskiego, prototypy nie były wykonane z płyt pancernych)[5]. Niektórzy badacze podają liczbę wyprodukowanych czołgów 9TP łacznie na 13 szt. - 2 pierwsze prototypy plus 11 egzemplarzy dostarczonych polskiej armii już po wybuchu wojny, które według wszelkiego prawdopodobieństwa były wozami zmodernizowanymi[7]
Opis
W chwili wybuchu wojny polski czołg 7TP stanowił jedną z najbardziej udanych konstrukcji w zakresie broni pancernej[8]. Posiadał on szereg rozwiązań niespotykanych w innych wozach tej klasy w tamtym okresie, jak peryskop odwracalny konstrukcji Rudolfa Gundlacha umożliwiający załodze obserwację pola bitwy w zakresie 360 stopni czy wysokoprężny silnik.
Już od 1938 roku w dwu wieżowym wariancie czołgu montowano również krajowej produkcji radiostacje RKBc umożliwiające łączność na dystansie 6 km oraz jej nowocześniejszego wariantu 2N/C, który dzięki kluczowi umożliwiał utrzymanie łączności na dystansie 25 km.[9] W czołgach w wariancie jedno wieżowym przewidziano specjalne miejsce na radiostację w wersji 2N/C oraz anteny nadawcze i odbiorcze. Sprzęt ten przeznaczony był dla kadry dowódczej i instalowano go w pojazdach dowódców plutonów, kompanii oraz batalionów. W sumie przed wrześniem 1939 roku ministerstwo wojny zakupiło ok. 38 sztuk radiostacji nowszego typu.[10]
7TP ustępował wyraźnie pod względem opancerzenia oraz kalibru działa jedynie niemieckiemu czołgowi PzKpfw IV. Był to jednak najcięższy czołg niemiecki w momencie rozpoczęcia wojny, a jego masa przekraczała 20 ton. Klasyfikowany był jako czołg średni i stanowił on względnie niewielką część niemieckich sił pancernych (211 pojazdów, wliczając czołgi dowódców, wyposażone w karabiny maszynowe i atrapę armaty)[11]. Czołgi 7TP były lepsze od niemieckich czołgów lekkich (PzKpfw I i II). Mogły również skutecznie zwalczać ówczesne niemieckie czołgi średnie (PzKpfw III i IV).
Według testów czołgu w instytucie w Kubince w ZSRR jesienią 1939, oceniono, że 7TP stanowi najbardziej interesujący i nowoczesny pod względem swoich cech konstrukcyjnych spośród wszystkich znanych obecnie wariantów czołgu Vickers 6-tonowego[12][13] (należy mieć przy tym na uwadze, że w ZSRR produkowano własny analogiczny czołg rozwinięty z konstrukcji Vickersa T-26, testowany w warunkach bojowych m.in. w czasie wojny domowej w Hiszpanii).
Plany produkcji i dostarczania wojsku czołgów 7TP
Koszt wyprodukowania jednego czołgu 7TP bez uzbrojenia wynosił ok. 181 500 zł, a z uzbrojeniem 231 000 zł. Koszt wystawienia jednego baonu, który składał się z 3 kompanii tych czołgów wraz z amunicją oraz garażami wynosił 18 830 000 zł.[14]
Do 31 sierpnia 1939 dostarczono 112 czołgów w wersji jednowieżowej. Do 31 grudnia 1939 planowano dostarczyć kolejnych 67 czołgów, co pozwoliłoby sformować kolejny (trzeci) batalion czołgów lekkich – prawdopodobnie w Zgierzu. Do 30 kwietnia 1940 planowano dostarczyć kolejnych 121 czołgów, co pozwoliłoby sformować następny (czwarty) batalion czołgów lekkich – czołgi z silnikiem CT1D. W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że harmonogram dostaw czołgów nie szedł w parze z harmonogramem dostaw uzbrojenia do nich – stąd liczba czołgów znacznie większa niż wymagana jako wyposażenie czterech baonów). Do 31 lipca 1940 planowano dostarczyć kolejnych 50 czołgów, co pozwoliłoby sformować piąty i szósty baon czołgów lekkich (czołgi z silnikami CT1D).
Należność wyposażenia w amunicję wg norm z 1939 roku: Batalion czołgów 7TP
Do działa 37 mm – 4,0 JO (w tym: na wozie pancernym – 2,00 JO, wóz amunicyjny w plutonie gospodarczym batalionu – 2,00 JO); Do ckm – 4,0 JO (w tym: na wozie pancernym – 1,98 JO, w patrolu reperacyjnym – 0,02 JO, wóz amunicyjny w plutonie gospodarczym batalionu – 2,00 JO)
1 JO do działa 37 mm: 40 nabojów, w tym z pociskiem przeciwpancernym – 14 nabojów, z granatem kruszącym – 26 nabojów. 1 JO do ckm: 2 000 nabojów, w tym z pociskiem Sc (ciężki) – 1 400 nabojów, z pociskiem P (przeciwpancerny) – 200, z pociskiem Ps (przeciwpancerno-świetlny) – 400[15].
Służba
Czołgi 7TP w kampanii wrześniowej 1939 używane były w składzie następujących jednostek Wojska Polskiego:[16]
1. Batalion Czołgów Lekkich - 49 czołgów 7TP
2. Batalion Czołgów Lekkich - 49 czołgów 7TP
1 Kompania Czołgów Lekkich Dowództwa Obrony Warszawy - 11 czołgów 7TP w wersji dwuwieżowej
2 Kompania Czołgów Lekkich Dowództwa Obrony Warszawy - 11 czołgów 7TP z bieżącej produkcji Państwowych Zakładów Inżynierii PZInż, które wg niektórych źródeł uznaje się za wersje zmodernizowane 9TP
1. Batalion Czołgów Lekkich w składzie Armii Odwodowej "Prusy" brał udział w walkach odwrotowych od rejonu Tomaszowa Mazowieckiego do rejonu ujścia Pilicy do Wisły. Tam utracono większość sprzętu. Około 20 czołgów udało się wycofać i dołączono je do Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej. Następnie walczyły pod Tomaszowem Lubelskim i tam uległy zniszczeniu.
Po kampanii wrześniowej 1939 armia niemiecka zdobyła pewną liczbę tych maszyn. Przyjęto je do uzbrojenia Wehrmachtu jako Pzkpfw 731 (p) 7TP, aczkolwiek brak jest świadectw o ich użyciu bojowym - używane były przede wszystkim do służby okupacyjnej. Sformowano z nich 203. Batalion Pancerny. W 1940 roku większość jednostki przeniesiono do Norwegii, a jedna kompania trafiła do Francji.
Na podwoziu czołgu lekkiego 7TP opracowano również ciągnik artyleryjski C7P. W planach było również skonstruowanie na bazie czołgu 7TP cięższej wersji – 9TP (masa 10,6 – 11,2 tony, pancerz: max. 30-40 mm).
Dosyć gadanie teraz pora na działania. Zdjęcia przedstawiają dokumentację jakiej będę używał podczas budowy:
plany modelarskie:
jak i zdjęcia kserówki:
budowa tego typu polega na wycięciu na początku szablonu a następnie wykreślenie i wycięcie właściwego elementu:
wycięte wszystkie szablonu szkieletu czołgu:
jak i elementy szkieletu:
oraz złożony szkielet ,,na sucho"
postaram się aktualizować wątek raz na tydzień
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
redangel
FORUMOWICZ
Dołączył: 02 Sie 2007
Posty: 2195
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Kołobrzeg Płeć:
|
Wysłany: Czw 1:53, 14 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
No no, ciekawy temat. Czekam na więcej!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Adrian Wawrzyniak
FORUMOWICZ
Dołączył: 10 Sty 2012
Posty: 2060
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Centralna Polska- Łódź Płeć:
|
Wysłany: Czw 9:12, 14 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Witam Cię serdecznie, skoro jesteś nowy to proponuję żebyś napisał coś o sobie w dziale: "Pokój rozmów" w temacie "Coś o sobie". Bardzo podoba mi się koncepcja, kibicuje. :wink: I życzę powodzenia, będę tu zaglądał.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kerkej
FORUMOWICZ
Dołączył: 02 Sty 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1
|
Wysłany: Pon 12:14, 18 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Czas na aktualizację. Zacząłem wykonywanie poszycia kadłuba czołgu...
oraz ,,nitowanie" kadłuba chociaż trafniejszym określeniem byłoby szpilkowanie:)
porównanie kadłuba 7tp z czołgiem Sherman w skali 1:30 który będzie w niedalekiej przyszłości służył jako ,,dawca narządów"
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Adrian Wawrzyniak
FORUMOWICZ
Dołączył: 10 Sty 2012
Posty: 2060
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Centralna Polska- Łódź Płeć:
|
Wysłany: Pon 14:03, 18 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Widzę, że się napracowałeś. Ciekawy sposób na nity, ciekawe jak to będzie wyglądać. :wink: Trzymam kciuki.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartezz5
FORUMOWICZ
Dołączył: 28 Gru 2010
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Kielce Płeć:
|
Wysłany: Pon 17:47, 18 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
KOOLEGO!
Jako stary modelarz RC Dam ci kilka cennych i POTRZEBNYCH rad!
1.
OD SRODKA WZMOCNIJ METALOWYMI SLUPKAMI KADŁUB! Inaczej po prostu się twoja praca rozleci na kawałki.
2.
Nie opyla ci się wyciągac "organów" z tego dziadostwa. To jest zabawka, do modelu sie nie nadaje, plus mniejsza skala, lepiej dokup dziadostwo a nie wyjmuj z zabawki
3.
noo i ostatnie
Zainwestuj w apkę
Inaczej będzie ci przerywać, no i tam inne (jazda nie bedzie jazda tylko katorga...)
Jak chcesz to mam 3 apki na sprzedarz jedna z ekranem, jak chcesz to pisz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kerkej
FORUMOWICZ
Dołączył: 02 Sty 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1
|
Wysłany: Śro 12:13, 20 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Dzięki za dobre rady. Do budowy kadłuba użyłem najtwardszego polisterynu więc powinno być ok. no ale do pewności wzmocnie od środka kadłub. Co do wyposażenia Rc to perzełoże z tego Shermana mechanizm obrotu wieży i podnoszenie lufy działa. Niestety przekładnia mnie rozczarowała i prawdopodobnie zbuduję swoją od podstaw. aparaturę wezmnę z Heng Longa z wyjściami na generator dymu i głośnik. Jak będę na etapie wyposażenia czołgu w elektronikę to napisze e-mailal do ciebie.
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szakal
FORUMOWICZ
Dołączył: 27 Lut 2008
Posty: 1475
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Kalisz
|
Wysłany: Śro 12:50, 20 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
To chyba 1 taki projekt na naszym forum. Gratulacje inwencji i wykonania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
miszka
FORUMOWICZ
Dołączył: 15 Gru 2012
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1 Skąd: Łódź Płeć:
|
Wysłany: Śro 17:57, 27 Lut 2013 Temat postu: |
|
|
Nie powiem, ale zapowiada się ciekawie. Z biegiem czasu coraz bardziej podobają mi się prace tego typu :wink:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kerkej
FORUMOWICZ
Dołączył: 02 Sty 2013
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/1
|
Wysłany: Nie 12:03, 03 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
budowa narazie stoi ponieważ buduję tokarkę.
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Modelarz1
FORUMOWICZ
Dołączył: 28 Gru 2012
Posty: 768
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/1
Płeć:
|
Wysłany: Sob 11:53, 07 Gru 2013 Temat postu: |
|
|
Kiedy ponownie rozpocznie się budowa ?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Modelarz1 dnia Sob 11:53, 07 Gru 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|